تحصیلات
عناوین دروس
- ادبیات معاصر ژاپن، کارشناسی، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱
- آشنایی با نویسندگان معاصر، کارشناسی، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱
- فناوری اطلاعات و زبان ژاپنی، کارشناسی، ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۲
- ادبیات کلاسیک ژاپن، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۶-۱۳۹۷، ۲
- ارزشیابی و آزمون سازی، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱
- اصول و روش تحقیق، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۵-۱۳۹۶، ۲
- اصول و روش تدریس و طراحی دروس ژاپنی ۱، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۱
- اصول و روش تدریس و طراحی دروس ژاپنی ۲، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۲
- اصول و روش تدریس و طراحی دروس ژاپنی ۳، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۵-۱۳۹۶، ۱
- آموزش مهارت های گفتاری، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱
- آواشناسی آموزشی، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۰-۱۴۰۱، ۱
- آواشناسی زبان ژاپنی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۱
- تحقیق و بررسی شیوه های آموزش زبان ژاپنی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۶-۱۳۹۷، ۱
- روش تحقیق، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۲
- زبانشناسی تطبیقی، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۰-۱۴۰۱، ۱
- سمینار در مسائل آموزش زبان، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۲
- فرهنگ ژاپن، کارشناسی ارشد، ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۲
- مقدمات زبانشناسی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۱
- هنر و زندگی مردم ژاپن از گذشته تا حال، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۷-۱۳۹۸، ۱
- نظریه های واج شناسی، دکتری Ph.D، ۱۳۹۴-۱۳۹۵، ۲
کتابهای تالیفی
کتابهای ترجمه شده
مقالات چاپ شده در نشریات بینالمللی
- حسینی س. و جاهدزاده ب. (۱۴۰۰) . テヘラン大学と大阪大学におけるオンラインでの語学 授業の実施とその課題について : 筆者らの経験を中 心に. Frontiers of Foreign Language Education، ۴(۴)، ۵۹-۷۰.
- Hosseini S. (2013) . L1 Interference in L2 Prosody: Contrastive Focus in Japanese and Persian. Language and Information Sciences, 1(11), 55-67.
- Hosseini S. (2013) . The Prosodization of Function Words in Persian. Orientalia Suecana, 1(60), 126-137.
- Hosseini S. (2014) . The Ezafe Morpheme in Persian: An XP-external Clitic. Phonological Studies, 1(17), 11-18.
- Hosseini S. (2014) . A Review of Prosody Matters: Essays in Honor of Elisabeth Selkirk. English Linguistics / Journal of the English Linguistic Society of Japan, 31(2), .
- Hosseini S. & Jahedzadeh B. (2018) . The Status of Deverbal Nouns in Japanese Bilingual Dictionaries. Frontiers of Foreign Language Education, 1(1), 83-96.
- Hosseini S. & Jahedzadeh B. (2019) . On Presenting Word Class Information in Japanese Learners’ Bilingual Dictionaries. Frontiers of Foreign Language Education, 2(2), 67-81.
- Hosseini S. & Jahedzadeh B. (2020) . A Survey of Users and Uses of Dictionaries Among Learners of Japanese Language in Iran. Frontiers of Foreign Language Education, 3(3), 71-86.
- Chauhan A. & Hosseini S. (2023) . The Role of Prototypical Transitivity in the Selection of Accusative Case Particle wo by Persian Learners of L2 Japanese. Acta Linguistica Asiatica, 13(1), 9-33.
مقالات چاپ شده در نشریات داخلی
- مقدم کیا ر. ، حسینی س. و جاهدزاده شوربلاغ ب. (۱۳۸۷) . بررسی آماری-تحلیلی تألیفات ژاپنشناسی در ایران. پژوهشهای ایران شناسی دانشگاه تهران، ۱(۵)، ۳۱۷-۳۹۱.
- حسینی س. ، بی جن خان م. و مقدم کیا ر. (۱۳۸۸) . بررسی مقابلهای نظام آهنگ فارسی و ژاپنی با نگاهی به تکیه زیر و بمی هستهای در دو زبان. نشریه پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، ۱۴(۵۴)، ۵-۲۶.
- حسینی س. (۱۳۹۵) . بررسی و نقد «فرهنگ یکجلدی فارسی به ژاپنی و ژاپنی به فارسی معاصر». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، ۱۶(۴۱)، .
- حسینی س. (۱۳۹۷) . نقد کتاب «آموزش زبان ژاپنی با متون روزنامه». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، ۱۸(۸)، ۲۷-۵۱.
- حسینی س. (۱۳۹۸) . بررسی تولید واکههای افتاده فارسی در گفتار فارسیآموزان ژاپنیزبان. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، ۸(۱)، ۲۵-۳۹.
- مقدم کیا ر. و حسینی س. (۱۳۹۹) . بررسی تطبیقی فرایندهای بزرگسازی در زبانهای فارسی و ژاپنی در چارچوب نظریه ساختواژه ارزشگذار. نشریه پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، ۱۰(۲)، .
- حسینی س. (۱۳۹۹) . تفاوتهای ترجمه از زبان واسطه با ترجمه از زبان اصلی ارزیابی کیفیت دو ترجمه از رمان ژاپنی باران سیاه به زبان فارسی. جستارهای زبانی، ۱۱(۶)، .
همایشهای بینالمللی
- Hosseini S. (2011). Prosodization of Function words in Persian. Fourth International Conference on Iranian Linguistics, Uppsala, Sweden..
- Hosseini S. (2013). Phonetic differences between pre-nuclear and nuclear accents in Persian. 3rd International Conference on Phonetics and Phonology (3rd ICPP). Tokyo.
- Zirak M. & Hosseini S. (2014). Geolinguistic Variation in Iran: Dialect Diffusion and the Dominance of Persian. The 2nd International Conference on Asian Geolinguistics (ICAG-2). Bangkok.
- Hosseini S. (2016). Japanese lexical accent produced by Iranian learners: Error analysis and teaching methodology. The Practical Side of Language Teaching. Tehran.
- Jahedzadeh B. & Hosseini S. (2018). A Comparative Study on the Syntactic Function of Persian and Japanese Adjectives and Language Learner’s Errors. 44th Annual International Conference on Language Teaching and Learning and Educational Materials Exhibition. Shizuoka.
- Hosseini S. (2019). The Necessity of Linguistic Knowledge in Second Language Learning”. 45th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition. Nagoya.
- Chauhan A. & Hosseini S. (2020). Learnability of Japanese Case Particle ‘wo’. 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, November 2020. Tokyo.
- آذرپرند س. و حسینی س. (۱۳۹۴). حضور استعمارگران غربی در خلیج فارس، در آینه سفرنامههای ژاپنی با تمرکز بر سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۴۰ میلادی. نخستین همایش بینالمللی خلیج فارس و جزایر ایرانی در ادبیات ایران و جهان. تهران.
- مقدم کیا ر. ، حسینی س. و امامی نائینی ص. (۱۳۹۶). سیاستهای زبانی در ایران مدرن و پیامدهای آن. شانزدهمین کنفرانس زبانهای کم سخنگو: ارزش دادن به زبانهای کم سخنگو. هلسینکی.
- حسینی س. (۱۳۹۸). مروری بر ترجمههای رباعیات خیام به زبان ژاپنی با محوریت بررسی رویکردهای مترجمان در ترجمه اشعار منظوم. همایش بینالمللی هزاره خیام. مادرید.
همایشهای داخلی
- Hosseini S. (2010). Echo Reduplication in Persian. The 5th Phonology Festa, at Lake Biwa, Japan..
- Hosseini S. (2012). Acoustic Correlates of Stress in Unaccented, Accented and Focused Words of Persian. The 7th Phonology Festa, at Lake Biwa, Japan..
- Hosseini S. (2013). The Prosodic Structure of Ezafe Constructions in Persian. Phonology Forum 2013, Sapporo, Hokkaido, Japan..
- Hosseini S. (2014). The Direction of Cliticization in Persian. The 9th Phonology Festa, Atami, Japan..
- حسینی س. (۱۳۹۷). کیفیت تولید واکههای افتاده فارسی در گفتار زبانآموزان ژاپنیزبان. نخستین همایش ملی زبانشناسی تجربی. قزوین.
- حسینی س. و جاهدزاده ب. (۱۳۹۸). چالشهای عمده تألیف فرهنگ دوزبانه ژاپنی-فارسی. همایش ملی فرهنگنگاری دوزبانه. تهران.
- حسینی س. (۱۴۰۰). نگاهی به فرایند درج واکه در انطباق وامواژهها. همایش ملی آواشناسی و واجشناسی زبانها و گویشهای ایرانی. قزوین.
راهنمایی پایاننامه
- آموزش تفاوت های کاربرد تکواژهای حالت نمای زبان ژاپنی به زبان آموزان ایرانی بر اساس دیدگاه زبان شناسی ناختی، پریماه جوانمردی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
- تحلیل خطا و آموزش باهم آیی های زبان ژاپنی به زبان آموزان ایرانی با محوریت الگوی باهم آیی های اسم و تکواژ حالت نما و فعل) بر اساس داده های انشاهای زبان آموزان، سیده سارا میرغیاثی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
- تحلیل خطاهای افعال سببی چینی-ژاپنی در گفتار زبان آموزان فارسی زبان و دلایل آن، شقایق دانشمند، دانشگاه تهران، ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
- تاثیر (تکنیک سایه) بر روی جایگاه تکیه واژگانی با محوریت گفتار زبان آموزان زبان ژاپنی در ایران، مژگان دریاقلی بیگی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
- تاثیر فعالیت های نمایشی بر یادگیری زبان ژاپنی به عنوان زبان دوم، محمد دیانتی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
- دشواری یادگیری و بهکارگیری تکواژهای «wa» و «ga» برای زبانآموزان فارسیزبان، بهمن قائدی، دانشگاه تهران، ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
- بررسی استفاده آکادمیک از سرویس شبکه های اجتماعی در روند یادگیری و آموزش زبان ژاپنی برای زبان آموزان در ایران، غزال حسین ابادی، دانشگاه تهران، ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
مشاوره پایاننامه
- بررسی میزان استفاده دانشجویان ایرانی از وجه سببی زبان ژاپنی ودشواری های استفاده از آن، زهرا یوسفی راد، دانشگاه تهران، ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
- استراتژی یادگیری کانجی های مشابه در آموزش کانجی با محوریت زبان آموزان ایرانی زبان ژاپنی، سروین مخبری نیا، دانشگاه تهران، ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
- آموزش بیان های مودبانه ی زبان ژاپنی به زبان آموزان فارسی زبان با محوریت انتقال زبانی در دو زبان، مروارید دریاقلی بیگی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
- بررسی نقش و کاربرد تکواژهای دستوری پایان جمله«yone, ne, yo» در زبان ژاپنی و تحلیل خطاهای زبان آموزان فارسی زبان در هنگام کاربرد این تکواژها، فاطمه سادات مفاخریان، دانشگاه تهران، ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
- بررسی کتاب های آموزشی و شیوه های آموزش حروف کانجی در گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران از آغاز تا کنون-با محوریت تجزیه و تحلیل کتاب های آموزشی و شیوه های آموزش حروف کانجی در دانشگاه تهران و پیشنهاد شیوه های آموزش جدید و موثر-، فرهاد قارلقی، دانشگاه تهران، ۱۴۰۱/۰۵/۰۸